raf studio / blog / Etapy projektowania opakowania lub etykiety
Projektowanie opakowania to proces wieloetapowy. Musimy podjąć szereg decyzji technicznych co do rodzaju opakowania, sposobu druku oraz wykazać się kreatywnością w stworzeniu adekwatnej do potrzeb grafiki.
1. Etap określenia wymagań wobec opakowania
2. Etap projektowania grafiki na opakowanie
3. Etap przygotowania opakowania do druku
Aby rozpocząć proces projektowania grafiki na opakowanie lub etykietę wcześniej należy dokonać analizy jakie opakowanie będzie odpowiednie dla danego produktu. Projektant powinien otrzymać takie podstawowe informacje jak:
▪️ wielkość i rodzaj opakowania
▪️ sposób zamykania
▪️ materiał opakowania
▪️ ilość przewidywanych w druku kolorów oraz uszlachetnień
▪️ czy będzie okienko
Decyzja jak opakowany ma być towar zależy od wielu czynników. Oto niektóre z nich:
▪️ rodzaj towaru (czy jest produktem szybko psującym się, czy opakowanie musi być hermetyczne)
▪️ czy pakowane będą pojedyncze sztuki czy wiele
▪️ jakich zabezpieczeń towar wymaga w transporcie
▪️ z jakimi wymogami i przepisami w zakresie ochrony produktów trzeba się liczyć
▪️ jaki rodzaj opakowania spełni wymagania wizualne, marketingowe i informacyjne
▪️ do kogo produkt jest skierowany
▪️ gdzie będzie dystrybuowany
Analizując te wszystkie aspekty trzeba dobrać rodzaj opakowania do towaru. Może to być kartonik lub opakowanie foliowe flow-pack, doypack (stand-up pouches), opakowanie typu poduszka (pillow bag), stabilo (tu na naszym blogu więcej na temat opakowań foliowych); opakowanie szklane, z tworzywa, tekstylne lub inne.
W przypadku kartonika można zastanowić się nad umieszczeniem okienka, a w przypadku foli na pozostawieniu przezroczystego miejsca. W niektórych przypadkach możliwość zobaczenia towaru przez konsumenta zwiększa szansę sprzedaży.
Po sprecyzowaniu rodzaju opakowania potrzebna będzie siatka wykrojnika określająca wszystkie jego wymiary. Dzięki niej projektant orientuje się jak rozłożyć grafikę (więcej o wykrojnikach tu na naszym blogu). Projektowanie siatek wykrojników na kartoniki mamy również w swojej ofercie.
Po uzyskaniu kompletu informacji technicznych przechodzimy do etapu kreacji graficznej opakowania lub etykiety.
Musimy wziąć pod uwagę takie aspekty jak:
▪️ czy na rynku są już jakieś opakowania tej marki (w takim wypadku musimy zachować pewną ciągłość stylistyczną aby dla konsumentów nowe opakowanie było kojarzone ze znaną im marką).
Jeżeli mamy do czynienia z rozszerzeniem linii opakowań to sytuacja jest dosyć jasna, ponieważ lina opakowań zachowuje pewne stałe elementy opakowania, a inne ulegają zmianie. Wyznacznikiem kolejnego opakowania będzie wspólny dla linii layout, czyli pewien wzorzec kompozycyjny.
▪️ zadaniem projektanta może być odświeżenie marki (a więc dostosowanie starego opakowania do współczesnych standardów, ale z zachowaniem rozpoznawalności dla dotychczasowych konsumentów).
▪️ jeżeli mamy do czynienia z nowym produktem to projektujemy coś od nowa. W przypadku nowej marki projektant musi zapoznać się z jej charakterem, założeniami, grupą docelową, do której jest kierowana, sposobem komunikacji jaki jest dla niej przewidziany itd.
Pierwsze przymiarki do projektu to często szkice ołówkiem, z których potem, używając już programów do projektowania tworzymy wstępne propozycje dla klientów. Na tym etapie można też posłużyć się tzw. moodboard. To w projektowaniu graficznym pewien zbiór inspiracji, który służy do pokazania wizji i stylu projektu.
Używa się go w różnych branżach kreatywnych, również takich jak projektowanie wnętrz, moda czy marketing, aby zobrazować pomysły, wspierać proces twórczy i komunikować wizję projektu. Moodboard jest przydatnym narzędziem zarówno dla projektanta, jak i dla klientów. Może zawierać różnorodne elementy, takie jak:
1. Kolory – paleta barw, które będą dominujące dla projektu
2. Typografia – przykłady krojów pisma, które mogą być użyte
3. Obrazy – fotografie, ilustracje lub grafiki oddające idee projektanta
4. Tekstury – próbki materiałów lub wzorów, które mogą być zastosowane
Na tym etapie powinny nastąpić konsultacje z zamawiającym w celu wyboru optymalnego stylu. Następnie, gdy mamy określony ogólny charakter projektu dobieramy szczegółowo elementy grafiki. Możemy wykorzystać zdjęcie, ilustrację, lub zrobić projekt czysto typograficzny. Bierzemy pod uwagę wykorzystanie uszlachetnień druku, których jest coraz więcej dostępnych i mogą one wyraźnie wpłynąć na odbiór opakowania.
W procesie projektowania możemy stworzyć różne wersje grafiki, a wręcz różne koncepcje – wszystkie one jednak powinny być zgodne z brifem. Po wyborze koncepcji przez zleceniodawcę, opracowujemy projekt w całości. Wprowadzamy wszelkie niezbędne teksty takie jak: składy, gramatura przechowywanie, dane żywieniowe, kod ean, znaki certyfikatów, dane producenta itp. Na tym etapie można zaproponować również stworzenie mockapu, czyli modelu przestrzennego dla lepszej oceny naszego projektu.
Po weryfikacji i wprowadzeniu ewentualnych korekt, proces tworzenia projektu opakowania kończy się ostateczną akceptacją zamawiającego.
Następnie tworzymy pliki dla drukarni. Projekt musi być odpowiednio przygotowany technicznie, uwzględniając technikę druku, wybór kolorów (cmyk/pantone – tu w naszym blogu więcej na ten temat) oraz zaznaczenie miejsc z uszlachetnieniem druku. Możliwe jest również wykonanie próbnego wydruku tzw proofa, który pozwoli na ocenę kolorów projektu przed drukiem.
Tak przygotowane pliki są wysyłane do drukarni.
Jeśli potrzebujesz projekt opakowania lub etykiety - zgłoś się do nas.
Raf Studio
ul. Kleniowa 15
85-436 Bydgoszcz
8:00 - 16:00
Free AI Website Software